Pages

Thursday 18 April 2013

Di Sebalik Ujian Yang Aku Lalui

Selesai dicoret : 18 APRIL 2013 (10.00 PM)

Hai la blog . . kau la tempat aku meluah perasaan bile dok umah ni. Nanti masuk U, ntah kawan macam mane la aku jumpa. Harap-harap yang satu kepala dengan aku dan boleh bimbing aku ke jalan yang benar serta penuh kejayaan. Aminn .. --cukup2 la jiwang tu--

                                                                                                                                                      

       Entry sebelum ni aku ada cerita pasal kesedihan aku terhadap sebuah ujian dari Allah ni . Disebabkan terlalu emo, aku tak masukkan sekali hikmah2 di sebalik dugaan tu .
Thanks Miss
       Actually, aku ambik mase juga la nak tenangkan hati ni . Ujian ni besar sangat bagi aku sebab berkaitan masa depan . Waktu aku call bestfriend aku, Farhanazuha, dia banyak bagi kata-kata semangat dan dorongan macam kitorang kat sekolah dulu . Mase duduk SAHUT dulu, kitorang sama-sama pegang jawatan penting jadi masing-masing faham masalah masing-masing . So, sampai tengah bercuti-cuti kat umah ni pon,aku call dy .

      Katanya, semua ni ujian dari Allah untuk aku . Allah ada plan yang lebih baik untuk aku . Jadi aku tak bolehlah nak terlalu sedih sebab semua ni dah ditentukan olehNya. Dia pun ada bagitau yang kalau aku bersungguh-sungguh dengan apa yang aku nak, insyaallah aku dapat. 

     Mase aku kantoi ngan abah sebab nangis , abah cakap 'takpe la kak. . tunggu yang lain. Nanti ada la tu. Lagipun benda ni tak effect UPU kan?'  Banyak kemungkinan yang akan berlaku kalau aku tak buat kesilapan tu dan berjaya ke temuduga tu dengan jayanya. Contohnya ,


  • Belum tentu aku akan lulus interview tu dengan jayanya sebab ramai lagi yang bijak pandai
  • Kalau aku berjaya dalam interview tu , belum tentu lagi aku boleh excellent kat A-Level. Nanti tak pasal2 kene tendang
  • Kalau aku berjaya masa kat A-Level dan boleh fly ke UK, belum tentu aku boleh bertahan hidup kat negara orang
  • N benda paling aku risau kalau pergi kat negara barat ni is about my physical . I'm too small . Motivasi aku akan mudah turun 
  • Course yang aku mintak which is optometry, aku yakin ke boleh carry..?  
  • Mungkin aku akan lebih enjoy-selesa-mudah faham kalau aku belajar course yang ditentukan oleh Dia buat aku
  • Maybe aku akan lebih bahagia dengan karier yang ditentukan oleh Dia terhadap aku

Thanks Miss Google
      Ya, mungkin point-point kat atas tu adalah contoh2 ayat senangkan hati . So? Kemungkinan2 tu semua tak mustahil boleh berlaku kan? Jadi sekarang aku dah mampu untuk terima hakikat semua ni . Aku hanya mampu berdoa semoga apa yang ditentukan oeh Yang Maha Kuasa dapat aku jalani dengan keimanan dan ketabahan . 


"Apabila Allah mencintai sesuatu kaum, maka Dia menguji mereka. Sesiapa yang reda, ia akan mendapat keredaan Allah dan sesiapa yang marah, ia akan mendapat kemurkaan Allah"
Hadis riwayat Imam At-Tarmizi

P/S : Aku nak jadi Doktor Veterinar !


   

1 comment: