Pages

Wednesday 17 April 2013

Temuduga Pinjaman MARA (HARI PALING AKU FRUST!)

Selesai dicoret : 18 APRIL 2013 (2.00 PM)

Dear blog.. Semalam adalah hari paling aku kecewa-sedih-frust .Kesedihan n kefrustan tu melebihi perasaan waktu aku tak dapat straight A's SPM hari tu .. tsktsktsk.. Begini kisahnya . .

    Sebagai SPM leaver yang dapat result agak cemerlang (aku pun tak sangka,Alhamdulillah), aku dengan besungguh-sungguhnya, isi la borang2 biasiswa termasuklah pinjaman MARA yang boleh ubah tu pada 27 Mac. Tu pun nasib bek kawan aku yang bagitau sebab dateline da dekat . Lepas siap register online, aku tunggu la e-mail pengesahan . 5 minit..10 mini..sampai la ke malam. Tak sampai-sampai gak.. Ikut hati, malas la aku nak pikir tapi ape salahnyer kalau usaha kan?

   Aku pun try call Bahagian Teknikal Mara n cerita masalah tu.. Then dia cakap dy kan tolong sahkan secara manual . Alhamdulillah, akhirnya aku dapat la isi secara online tu . Aku Pilihan 1 Optometris kat United Kingdom n Pilihan 2 Nutrition kat MSU. Selesai, aku cetak la slip pengesahan n relaks ..
.........
..........
check email, xde
.....................
.........
...
check surat, xde
.....
..........
relaks...
............
enjoy..
...
........................
16/4/2013 - Ex-Kapten rumah aku text aku . Lepas da tanye kabar, aku dapat tau dy akan daftar kat NMIT in Diploma Maritim ape ntah guna pinjaman MARA . At that time aku baru la teringat pasal keputusan pinjaman MARA tu kene check ONLINE .  

Yang aku senget pi tunggu call,surat,e-mail tu pehal? Tambah lagi bile tengah cuti2 ni, tarikh ngan hari pun tak tau .So, dengan berdebar-debarnye aku bukak la laman web MARA tu. Tup keluar la image ni . Happy sangat mase tu!



                                                                                                                                                      
                                              SLIP TAWARAN TEMUDUGA
Nama :HURIL AIN BINTI AMI NORDIN
No. Kad Pengenalan:950321035**2
Program:PILIHAN 1
Tarikh:17 APRIL 2013
Masa:09.00 AM
Tempat:MAKTAB RENDAH SAINS MARA (MRSM) BESUT:
JALAN TEMBILA, KAMPUNG RAJA:
22200 BESUT,TERENGGANU


: ARAHAN KEPADA CALON :

1. SILA CETAK DOKUMEN DILAMPIRKAN UNTUK DIBAWA PADA HARI TEMUDUGA
                         Borang Permohonan Program Khas Lepasan SPM
2. DIWAJBKAN HADIR 1 JAM LEBIH AWAL BAGI URUSAN PENDAFTARAN
3. SILA BAWA PENSIL 2B DAN PEMADAM
4. SILA BAWA KAD PENGENALAN BAGI URUSAN PENDAFTARAN
5. ANDA DIWAJIBKAN MENDAFTAR PADA PAUTAN DILAMPIRKAN
                         http://gosmart.sca-insan.com
  
PAUTAN DIBUKA MULAI 13 APRIL 2013 JAM 12.00PM SEHINGGA 15 APRIL 2013 JAM 12.00PM 

6. ANDA DIWAJIBKAN BERPAKAIAN KEMAS DAN FORMAL SERTA BERKASUT BAGI TUJUAN TEMUDUGA

URUSETIA PENDAFTARAN BERHAK UNTUK TIDAK MEMBENARKAN ANDA DITEMUDUGA SEKIRANYA DIDAPATI PAKAIAN YANG DIKENAKAN TIDAK SESUAI
*Nota: Slip ini tidak memerlukan tandatangantd> /td> 
                                                                                                                                                      
    Walaupun tak pasti lagi lulus ke tak interview tu, tapi peluang tu ada la kan? Aku selalu gak angan-angan nak gi overseas . Da siap tengok video kat youtube pasal Study In UK. So aku baca la sekali lagi, 17 April? Fuhh..naseb baek esok,sempat lagi ni. Aku teruskan pembacaan sampai ke arahan kepada calon. 1,2,3,4 bisa diurus !

     Sampai je point nombor 5 and yang berhighlight merah tu, adrenalin aku dah start merembes dengan banyaknyer. Tangan,kaki dah mula menggeletar . Mata berpinar-pinar, jantung berdegup kencang n air mata dah start bergenang!!!
TQ pak cik google

      OMG ! ! ! What have i done ?? Aku dah terlepas nak pergi daftar yang online tu! Dah la wajib! Aku cerita kat abah ,(kantoi nanges) . Abah cakap "takpe laa. esok abah cuti,kita pergi tanya dulu. mana tau dy bagi kakak masok interview tu". Aku yang dah putus asa ni, malas nak susahkan dy . Aku refuse , masok bilik n nangis semahu-mahunya . Menyesal dengan kecuaian dan kelekaan aku sendiri .

     Kalau aku tak dapat tawaran temuduga tu, aku boleh terima lagi sebab aku tau banyak persaingan . TAPI MASALAH SEKARANG AKU DAPAT! Berapa step jelagi sebelom aku capai cita-cita aku . hmmmm...

    Sebagai fitrah seorang perempuan, kalau sedih mesti nak kongsi dengan orang lain kan? So aku call pakwe bestfriend dunia akhirat aku, Farhanazuha .( dy pun dapat interview sekali dengan aku jugak tapi JPA punyer). Aku cerita, dy dengar . Aku nagis, dy dengar . Aku tak kisah la abis kredit asal aku dapat luahkan segala kesedihan ni .


Sedih + Frust (apsal gambar laki? suke ati aku lah!hi3)

##so as a conclusion, untuk adeq-adeq yang memohon biasiswa/pinjaman MARA N JPA ni, rajin2 la check bila tarikh keputusan panggilan untuk interview tu ONLINE . Jangan tunggu call,e-mail,surat or whatsoever. Ok? I don't want all of you to experience the same situation like me. Its so hurt >>>>>> huhu. kbye ##



   

3 comments:

  1. awak, bleh tnye kat kwn awk yg msok nmit tu cmne dia bleh dpt tajaan drpd mara? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah anta mesej kat kawan tu. tengah tunggu dia reply . nanti da dapat reply, akan diberi tau as soon as possible .

      Delete
    2. Salam,. tengah hari tadi baru dapat jawapan dari kawan tu . Maaf kalau terlewat .Mase dia pegi daftar kat NMIT tu, dia belum dapat lagi pinjaman mara. Lepas masuk sana, tempat belajar akan guide pasal urusan memohon pinjaman tu dan apa yang perlu ada . Kalau tak ada masalah ambil masa 1 semester je . Kawan kata urusan agak cerewet & banyak proses sebab RM 100k mara akan bagi . Harap dapat membantu.

      Delete