Pages

Tuesday 12 March 2013

Hydroskourophobia : Takut Air Gelap (Kisahku Yang Fobia)

Assalamualaikum.. ai ni nak citer pasal fobia. Fobia ni nama glemer bagi ketakutan seseorang terhadap sesuatu. Dulu ingat fobia ni hanya spesifik kepada haiwan je, tapi bile da makin meningkat dewasa, aku dapat tau rupa-rupanya banyak jenis fobia dalam dunia ni.

Kadang2 sesetengah fobia tu macam agak susah nak dipercayai contohnye fobia terhadap mentega kacang yang melekat kat lelangit. Aku rasa semua orang ada fobia terhadap sesuatu.,.sama ada kita sedar atau pun tak.  Kalo yang takde fobia tu, tenang ler hidupnyer. Fobia2 ni dikenalpasti oleh saintis dengan pelbagai nama yang agak pelik dan berbelit2 lidah nak sebut.
Fobia aku..?? Ini dia -----> Hydroskourophobia . Amende ni..?


Aku fobia kat air yang gelap (tak nampak dasarnyer) . Aku rasa fobia aku ni mula2 terbina tertanam dalam otak aku ni lepas tengok citer Anaconda 2 (yang die cari bunga orkid tu) . Yela,,habitat anaconda kan kat dalam air sungai yang gelap kat Borneo sane tu. Asal aku tengok air gelap jer,tros jadi cam,...ermmmm...takut lah,.huhu.

Contoh klo dulu rumah nenek aku ade kolah buat mandi. Bese la air kat kampung2 bukannye jernih sangat. . So,kolah tu memang tak leh nampak lar dasarnyer. Aku punye la takot nak mandi situ.Takot ade anaconda,ular or buaye. (still bleh diterima pakai kan?)

Next,mase mandi kat air terjun
yang airnyer agak2 keruh. Pernah skali aku tengah syok2 berenang (brenang itik je) ,bile sampai satu spot yang aku nampak air dy cam warna putih,aku tros panik and bangon dari pembaringan berenti berenang. Tau sebab pe...? Takot ade buaya putih kat bawah tu nak 'ngap' aku.
Padahal pantulan cahaya matahari jer. Walaupun aku da tau yang memang tak de buaye kat situ,aku still takut nak mandi kat situ (alasan bleh diterima)

Lastly, kalo ade air keruh dalam baldi yang walaupun kecik,.aku tak berape brani nak celup tangan. Alasan..? Takot ad ular or anaconda (Memang tak bleh diterima pakai) Overrr sangat! okeh..that's my story.

Tabungan Maya Saya -klik la kalau sudi.thanks

No comments:

Post a Comment