Pages

Wednesday 27 February 2013

Akhirnya ...Bergerak juga kereta itu


    Pepagi lagi Cik Mie (cikgu memandu aku) da datang ambik kat umah. Perasaan time tu,xleh nak cakap ler. Hari ni step seterusnya lepas aku da selesai masuk kelas KPP , lulus ujian undang2 dengan jayanye (full marks (^_^)  and Bengkel Teori 3 jam. Ya ! Hari ni mula la kelas belajar memandu amali aku. Kalo sebelum ni aku juz dengar citer pengalaman kawan2 n sepupu pasal diorang punya pengalaman belajar kete., hari ni tibe giliran aku. Macam2 da preparation aku da buat.. Tengok bidio orang belajar memandu kat youtube sampai la tengok simulasi enjin kereta berfungsi (aik?perlu  ke?) haha.

  Ble da selesai daftar, aku duduk kat kerusi sambil bukak buku Survival Kit Pelajar IPT. Boleh fokus dalam 2 minit je, lepas tu otak da menerawang masok dalam kereta. Hadoii... jadi,untuk tidak merugikan mukasurat buku aku
dan tenaga (nati kene ulang bace lagi sebab tak masok dalam kepala)., aku tutup buku n cuba rilekkan diri. Macam2 bende main kat kepala ni,.,camne kalau aku langgar bontot kete orang?kalau tibe2 kereta mati? eh,agak2 cikgu garang ke tak? Cikgu tua ke muda? boleh tak aku hafal sifir2 parking dan naik bukit?Bleh sampai ke kaki aku kat pedal?

    Aku cuit kawan aku kat sebelah . "Hani, debar ni"..sekadar nak kongsi rase ati. Hani tu da pandai bawak kete sebenarnya,lesen je yang tak de lagi. Dy jawap ."rilek ar ,.nanti dy ajar satu2 . Hani pun takot gak nih" . Ye la tu takot .. . Tiba-tiba !!! "Huril Ain !" masak akuu !!!!da kene panggil ! (- -") . Tengok kat kaunter, cikgu mude :p ,tros gi tande tangan n isi borang. Tunggu 2, 3 minit ,. cikgu panggil suruh masok kete. dy pun explain la bnde2 yang perlu . Aku hangguk je .Sedar tak sedar, dy da suruh aku drive. Hahhh???????? Sepantas ini kah? Ok..,rilek2 ..you can do it !
Lbih kurang ni la reaksi aku
    Lepas check semua jenis lampu,wiper,kerusi,gear ,cermin dan pakai seatbelt , stat la kete aku. Mula2 masuk gear 1, dalam hati aku ni, 'Lihat lah dunia ! Aku da berjaya gerakkan sebuah kereta kancil dengan nombol plat DAX 3738 dan nmbor siri 40 !!' . Tengah syok2 bawak kete tu, dy suruh berenti kat simpang ni. Bile dy cakap "Ok,jalan"., jeng jeng jeng ! kereta tu mati tetiba . Apsal cikguu..? Dengan muka bajet kiutnye selambanye aku tanye . "Kenape cepat sangat lepas kluc"? .."erm,saye rase lepas cikit2 da takdi" ,. 3,4 kali gak la incident tu berlanjutan dan setiap kali tu la dy akan tekan lutut aku ni pakai kad matrik dy. Rase nak terajang pom ade! Anak dara orang ni . Agak2 ler.. Tapi salah aku jugak slow sangat.
Ape motipnyer?
    Bile sampai nak belajar naik bukit la paling parah sekali. 3 kali trial tak jadi gak. Asyik kene tekan je kepala lutut aku ni. Percubaan ke-4 , pemuda itu (cikgu tu ler) siap ugut aku. Begini la bunyinyer lebih kurang. "Kalu kali ni tak jadi gak, siap. Ketuk kepala lutut tu gune handphone nih!". What's my reaction?? 'Haha! do i care?? ' Dalam hati je la.. Alhamdulillah...akhirnya pass la huduh2 .

    Pastu masa nak tunggu giliran belajar parking, rase nak makan gula2 Hudsons yang aku bawak. Sebagai menghormati guru (walaupun tak sampai sehari) aku mintak kebenaran dy untuk makan tu.Pandangan mata dy mase tu macam aku bleh bace je. Mesti dalam hati dy cakap 'nakalnye budak ni' atau 'eh eh.. banyak songeh la pulak dy ni' . Last-last dy hangguk dengan senyuman sinis. Sambil bukak pembalut cekelat aku tu, tibe2 dy bersuara. "Dah la makan sorang2 .", dengan suara mengejeknyer . Actually aku memang nak bagi kat dy, tapi ingat da tak de dalam poket. Bile seluk, naseb baek ade sebijik lagi. Aku hulur, dy ambik dengan selambernye. . Lepas tu , bleh plak dy cakap. " Ni kire rasuah tak nak bagi kene marah ker?". 'Amboi!cantekk mulot,. sape mintak sape bagi ni .??' . Seperti biase, dalam ati je laa aku bermonolog. Dengan penuh sopan aku jawap ,"eh.,mane ad..".
Ni la cekelatnyer
     Lebih kurang pukul 1.00 tengah hari 25 feb 2013, tamat la 3 jam pertama aku belajar kereta . Terima Kasih kepada cikgu garang suam-suam kuku yang aku lupa nak ambik tau nama dy . Jasamu ku kenang . Semenjak hari tu, asal aku tutup mate  je, mesti terbayang tengah bawak kete, tukar2 gear, naik bukit,hafal formula itu ini . Maklumla ,first time. Ok! I'm Looking Forward For The Next Class . Assalamualaikum .

No comments:

Post a Comment